۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۰۴

ناکامی در جذب هفت و نیم میلیون گردشگر / تشکیل کارگروههای بی نتیجه گردشگری

ناکامی در جذب هفت و نیم میلیون گردشگر / تشکیل کارگروههای بی نتیجه گردشگری

کارگروهای تخصصی گردشگری در سازمان میراث فرهنگی که براساس استراتژی های تعیین شده برای جذب هفت و نیم میلیون گردشگر به کشور تشکیل شده بود، بعد از یک سال و پس از تفکیک دفتر توسعه گردشگری، بازاریابی و تبلیغات به دو مدیریت گردشگری داخلی و خارجی بدون استفاده ماندند.

به گزارش خبرنگار مهر، اردیبهشت ماه سال 91 براساس برنامه ریزی های معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی برای تحقق وعده ورود هفت و نیم میلیون گردشگر خارجی، تشکیل جلسه داد و براساس آن 12 کارگروه شکل گرفت.

یکی از آنها کارگروه توسعه حمل و نقل و مرزهای رسمی بود که وظیفه توسعه و نظارت بر حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی و زمینی، مرزهای رسمی و نظارت بر بازارچه های مرزی صنایع دستی را بر عهده داشت اما اکنون وظایف این کارگروه در قالب یک کارگروه مجزا انجام نمی شود و ادارات کل میراث فرهنگی استانهای مجاور دریا وظیفه دارند تا بر توسعه این بخش از صنعت گردشگری و حمل و نقل نیز فعالیت کنند.

غیر از این، کارگروههای دیگری نیز تشکیل شده بود که هر یک وظایف مشخصی را بر عهده داشتند و برای آنها نیز قرار بود یک مدیر انتخاب شود اما هیچ گاه به صورت رسمی این کار انجام نشد.

کارگروه تسهیل در ورود گردشگر، وظیفه پیگیری لغو روادید با 60 کشور بازار هدف، اصلاح و بهبود قوانین گمرکی، توسعه ویزای الکترونیک و بدو ورودرا بر عهده داشت.

کارگروه ایجاد انگیزه برای توراپراتورهای خارجی نیز بایستی در حوزه راه اندازی پروژه سرمایه در گردشگری و لیزینگ سفر فعالیت می کرد.

کارگروه ایجاد کمپین تبلیغاتی که سه کارگروه با وظایف مشخص برای آن تعریف شده بود و هر یک به انجام تبلیغات رسانه ای، تبلیغات محیطی، برگزاری نمایشگاه، ایجاد سفیران گردشگری، بهره گیری از رایزنان فرهنگی،  ایجاد وب سایت چند زبانه و برند گردشگری ایران موظف شده بودند.

کارگروه گردشگری ایرانیان خارج از کشور نیز وظیفه اقدامات ویژه برای جذب ایرانیان به عنوان بازار هدف را بر عهده داشت.

اما کارگروه ایجاد انگیزه برای توراپراتورهای داخلی نیز می بایست در حوزه پیگیری وام کم بهره، توسعه کارتهای ATM و افزایش جوایز صادراتی فعالیت می کرد.

در این باره، بهروز جلالي، که پس از تفکیک دفتر توسعه گردشگری ، بازاریابی و تبلیغات به گردشگری داخلی و خارجی، عنوان مدیرکلی گردشگری داخلی را برعهده گرفته است، به خبرنگار مهر می گوید: فعالیت هر یک از این کارگروهها به نحو دیگری انجام می شود به عنوان مثال کارگروه ایجاد انگیزه برای توراپراتورهای داخلی در حوزه امور مراکز گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی است. اما ما هم برای دریافت نظرات توراپراتورها برنامه هایی داریم.

وی ادامه می دهد: در حوزه گردشگری دریایی به خصوص در حوزه تفریحات دریایی نوروز 92 نیز تا کنون فعالیت های خوبی انجام شده است.

اگر چه کارگروههای گردشگری به منظور استراتژی برای جذب هفت و نیم میلیون گردشگر خارجی به ایران تشکیل شده بود اما پیگیر نشدن فعالیت های آن در قالب منسجمی مانند کارگروه، یکی دیگر از طرحهایی بود که در سال 91 منجر به شکست شد. در این باره، منوچهر جهانیان، معاون گردشگری کشور هنوز پاسخگوی سوالات خبرنگار مهر درباره چرایی عدم فعالیت منسجم این 12 کارگروه گردشگری نشده است.

 از سوی دیگر وعده ورود هفت و نیم میلیون گردشگر نیز با اینکه وعده دهان پر کنی به نظر می رسید اما آن هم محقق نشد چرا که جهانیان، در پایان سال 91 اعلام کرد: سه میلیون و  729 هزار نفر از ایران دیدن کردند.

کد خبر 2038452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha